Sunday, April 18, 2010

Filled Under:

Misteri Ulik Mayang

Sunday, April 18, 2010

Ulek Mayang

Ulek mayang ku ulek
Ulek dengan jala jemala
Ulek mayang diulek
Ulek dengan tuannya puteri
Ulek mayang diulek
Ulek dengan jala jemala
Ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya dua

Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggol sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya empat

Puteri empat berbaju serong
Puteri empat bersanggol sendeng
Puteri empat bersubang gading
Puteri empat berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya enam

Puteri enam berbaju serong
Puteri enam bersanggol sendeng
Puteri enam bersubang gading
Puteri enam berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan puterinya tujuh

Puteri tujuh berbaju serong
Puteri tujuh bersanggol sendeng
Puteri tujuh bersubang gading
Puteri tujuh berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan tuannya puteri

Tuan puteri berbaju serong
Tuan puteri bersanggol sendeng
Tuan puteri bersubang gading
Tuan puteri berselendang kuning
Umbok mayang diumbok
Umbok dengan jala jemala
Nok ulek mayang diulek
Ulek dengan tuannya puteri

Ku tahu asal usul mu
Yang laut balik ke laut
Yang darat balik ke darat
Nasi berwarna hamba sembahkan
Umbok mayang ku umbok
Umbok dengan jala jemala
Pulih mayang ku pulih
Pulih balik sedia kala


Kita semua mesti pernah dengar kan tentang lagu Ulik Mayang nie, macam2 cerita pernah didengar. Ada yang kata lagu nie "keras", n x elok kalau nak nyanyi waktu malam..nanti macam2 benda aneh akan berlaku. Entahla, x pernah pulak Nizam cuba2 nak nyanyi lagu nie malam2..Sedap memang sedap, tapi memang secara peribadi, kalau dengar betul2, boleh meremang bulu roma dengar lagu nie..entah la..

nie antara cerita Mistik yg dialami member, dia emel kat Nizam, so..copy n paste la..;p

Histeria Berjangkit

Kisah ini berlaku kira-kira beberapa tahun yang lalu ketika aku masih menuntut di salah sebuah IPTA, di Melaka. Masa tu kami semua masih lagi dalam minggu orientasi. Biasalah, macam-macam aktiviti kalau dalam minggu tu sampai penat kami dibuatnya. Setelah minggu terakhir, bermulalah latihan untuk persembahan malam penutup minggu suai kenal.Fasilitor-fasilitor pula masing-masing ingin memastikan setiap kumpulan membuat persembahan yang terbaik sebab tu lah kami kena berlatih sehingga larut malam. Setiap kumpulan diletakkan merata bangunan, kononnya nak mengelakkan idea-idea persembahan ditiru. Ada yang sampai kat belakang bangunan pun ada. Dah lah kat belakang tu ada hutan tebal.

Selesai latihan kira-kira pukul 12.30 malam,kami semua balik ke bilik masing-masing. Dah penat sangat sampai ada yang tidur tak tukar baju pun...Eeeii..punyalah letih sampai sanggup tidur tak mandi. Kalau ye pun basuhlah kaki dan muka. Dah tegur tapi dia pun buat tak endah je, jadi malaslah nak cakap banyak kali.

Malam tu, sebelum aku melelapkan mata, aku sempat memikirkan lirik yang sesuai dengan lagu kumpulan kami. Nak tau apa lagu yang kami pilih? Kami pilih lagu berjudul “Ulik Mayang”. Tak taulah idea sape tapi aku memang suka lagu ni. Tengah aku berfikir-fikir sambil dan hampir terlelap, tiba-tiba aku terdengar satu jeritan, jeritan tu dari bilik sebelah bilik kami. Aku betul-betul terkejut tapi aku tengok semua kawan-kawan aku tidur nyenyak macam takde apa-apa berlaku. Kecoh jugalah aku dengar kat luar bilik tu. Aku takut nak jenguk. Tapi biasalah kejadian ni kat mana-mana pun ada.

Dah reda sikit barulah aku mula melelapkan mata, sekali lagi aku terdengar satu jeritan. Kali ni lagi kuat dan garang. Yang pastinya bukan dari bilik berdekatan aku.Aku rasa tubuh aku menggigil dan peluh menitis dari dahi aku. Aku rasa seperti ada sesuatu sedang menuju ke arah aku, dalam keadaan bilik yang gelap aku seperti nampak mukanya hodoh sangat. Perlahan-perlahan dia ke arah aku. Keadaan di luar kecoh tapi dalam bilik aku tiada siapa yang terjaga melainkan aku. Aku membaca Al-Fatihah berulang-ulang kali, aku tak tau nak baca ayat apa sebab aku terlalu takut ................dan akhirnya aku terlena....

Keesokan harinya, aktiviti berjalan seperti biasa cuma kami diarahkan pulang ke bilik lebih awal dalam anggaran pukul 6 petang. Ingatkan keadaan ok, tapi kejadian histeria berulang lagi, kali ni lebih teruk dan ianya berlaku pada waktu maghribserta membabitkan pelajar-pelajar lelaki. Sebab asrama lelaki berdepan dengan asrama perempuan. Memang huru-hara sangat sebab pelajar yang diserang histeria ini mengetuk semua pintu bilik. Kami rasa macam perang Dunia kat luar bilik kami. Punyalah takut sebab diorang ketuk pintu macam nak pecah. Aku dan kawan-kawan dalam bilik tu menahan pintu bilik Tapi yang peliknya bilik kami takde sorang pun yang terkena histeria.......................????

so,ape pendapat korang..nak percaya atau biarkan misteri ini berlalu saja????

2 lemas bunyi blubblub:

Post a Comment

Salam...trime kasih sudi taip sini...